f14_14.jpg

کارایی بالای هواپیمای رهگیر دوربرد F-14 تامکت برکسی پوشیده نیست. تامکت با استفاده از راداری نیرومند با توانایی ردگیری حین کاوش و موشکهای هوا به هوای کوتاه تا دوربرد خود، می تواند سدمحکمی در برابر تهدیدهای هوای ایجاد نماید. با وجود این،راهکارهای نیز وجود دارند که می توانند نقش مهم و حیاتی این جنگنده کارامد را دراینده تداوم بخشیده و حتی بر ان بیفزایند


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در سه شنبه هشتم مرداد 1392 و ساعت 14:47 |
IIAF F-14A Tomcat

کارایی بالای هواپیمای رهگیر دوربرد F-14 تامکت برکسی پوشیده نیست. تامکت با استفاده از راداری نیرومند با توانایی ردگیری حین کاوش و موشکهای هوا به هوای کوتاه تا دوربرد خود، می تواند سدمحکمی در برابر تهدیدهای هوای ایجاد نماید. با وجود این،راهکارهای نیز وجود دارند که می توانند نقش مهم و حیاتی این جنگنده کارامد را دراینده تداوم بخشیده و حتی بر ان بیفزایند.
IRIAF F-14A Tomcat


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در شنبه سی ام اردیبهشت 1391 و ساعت 20:34 |
این هواپیماها در حالی وارد ایران شدند که نه تنها هیچ کتاب راهنما و دفترچه فنی به همراه نداشتند بلکه شاید همه آنها فاقد جایگاه های حمل جنگ افزار بودند. بدیهی است که قطعات یدکی نیز برای این هواپیما موجود نبود اما سطح فناوری های میراژ اجازه نمی داد از آن صرف نظر شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، «میراژ اف-1» جنگنده ای چند منظوره ساخت شرکت داسوی فرانسه است که نخستین نمونه آن در سال 1966 پرواز کرده و در 13 کشور جهان به کار گرفته شده و در برخی کشورها از جمله خود فرانسه همچنان در حال خدمت است.
Click to Enlarge
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در دوشنبه هجدهم اردیبهشت 1391 و ساعت 19:54 |
Mikoyan-Gurevich MiG-29A (9-12A) aircraft picture

سرتيپ خلبان «حسن شاه‌صفي»، فرمانده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران روز يكم جولاي در حضور خبرنگاران اعلام كرد: «ايران با موفقيت، بهسازي و تعميرات اساسي جنگنده‌هاي ميگ MiG-29 خود را به‌صورت بومي و در داخل كشور به پايان رسانده است.»

وي ادامه داد: «كاركنان نيروي هوايي موفق شده‌اند كه تمامي هواپيماهاي ميگ MiG-29 صدمه‌ديده و زمين‌گير شده را به شرايط پروازي برگردانده و درحال حاضر، ما هيچ هواپيماي غيرعملياتي و زمين‌گير در نيروي هوايي نداريم.»
اين سخنان در شرايطي مطرح مي‌شود كه برخي منابع، از زمين‌گير بودن تعدادي از جنگنده‌هاي ميگ MiG-29 به‌علت نياز به قطعات يدكي و انجام تعميرات اساسي خبر مي‌دهند.
سرتيپ شاه‌صفي افزود: «نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران توانايي كامل را در حفاظت از آسمان ايران داشته و با همكاري صنايع قدرتمند داخلي، تلاش وسيعي را براي ساخت قطعات يدكي آغاز كرده و هم‌زمان ارتقاء و بهسازي هواپيماهاي خود را نيز در دستور كار قرار داده است.»
در اين نشست خبري، تعدادي از فرماندهان ارشد نيروي هوايي نيز حضور داشتند. فرمانده پايگاه دوم شكاري «تبريز»، جايي كه «فالكروم»هاي بهسازي شده به خدمت در نيروي هوايي برگشته‌اند، در اين‌باره گفت: «متخصصان فني نيروي هوايي با انجام 14 هزار ساعت كار فني، اين هواپيما را با صلاحيت كامل پروازي به خدمت برگردانده‌اند.»
Mikoyan-Gurevich MiG-29B (9-12B) aircraft picture

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در دوشنبه هجدهم اردیبهشت 1391 و ساعت 19:51 |

كاربرد این سامانه نصب بر انواع پرنده های با و بدون سرنشین، نصب بر انواع شناورها و وسایل متحرك شناسائی به عنوان ابزار شناسایی و مراقبت هوایی و دریایی است. همچنین استفاده جهت لینك با سلاح و همراستایی با آن که روی بالگرد بل209 کبرا با موفقیت آ‍زمایش شده است و هدفگیری برای شلیك در روز و شب باHelmet (کلاه پرواز خلبان) و قابلیت استفاده به عنوان سر جستجوگر(seeker) تصویری موشك نیز از جمله قابلیت های این سامانه است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در سه شنبه بیست و نهم فروردین 1391 و ساعت 23:22 |

بر اساس توافق مهمی که بین شرکت امریکایی بوئینگ و شرکت ایتالیایی Elicotteri meridionali صورت پذیرفت نیرویی هوایی 20 فروند از این هلیکوپتر را که شرکت ایتالیایی برایش ساخته بود در سال 1971 تحویل گرفت.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در سه شنبه بیست و نهم فروردین 1391 و ساعت 22:33 |
معرفی شکاری اف-14 چندان مورد پسند نیست چون همه دوستان با این جنگنده بزرگ تاریخ آشنا هستند.

اما در مورد کابین های داخلی آن یا همان کاکپیت ها فکر کردم که بهتره یه مطلب خوب وتا حدودی جامع بذارم فقط خواهشم اینه که هر کدام از دوستان که اطلاعاتی در این مورد دارند شامل -غلط گیری-ارسال عکس-ونظرات سازنده دریغ نکنن! با تشکر!


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در پنجشنبه بیست و چهارم فروردین 1391 و ساعت 14:29 |
هواپیمای جنگنده افسانه ای F-14 تامكت علی رغم شهرت و توانایی های بی نظیر آن و امپراطوری بی چون و چرای آن بر آسمان ها تا چند دهه، در نبردهای زیادی شركت نكرد. به خصوص نبرد هایی كه در آن ها هواپیمای دشمن به وسیله موشك فینیكس سرنگون شده باشد تعدادشان به انگشتان دست هم نمی رسد. تامكت كه در اصل برای حفاظت از ناوهای هواپیمابر و نه ماموریت های تهاجمی طراحی شده بود، در نیروی دریایی به طور بسیار محدود در چند جنگ هوا به هوا شركت كرد و عمده شكارهای این جنگنده به خدمت آن در جنگ تحمیلی توسط ایران باز می گردد كه شما فراوانی از جنگنده های نیروی هوایی بعثی عراق به وسیله این جنگنده خوش پرواز IRIAF سرنگون گشتند. در مطلب زیر به تاریخچه كوتاهی از نبرد ها و درگیری های هواپیمای تامكت در زمان خدمت سی و چند ساله این جنگنده می پردازیم:

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در پنجشنبه بیست و چهارم فروردین 1391 و ساعت 14:24 |
مقاله ای جامع در مورد رهگیر بلند پرواز ایران f-14تامکت گربه ی افسانه ای و تاریخچه ی آن از دلایل انتخاب آن تا ورود آن به ایران و نقش آن در هشت سال دفاع مقدس در دو بخش تقدیم شما میگردد امید است مورد توجه شما عزیزان واقع شود


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در چهارشنبه بیست و سوم فروردین 1391 و ساعت 19:30 |
مقاله ای جامع در مورد رهگیر بلند پرواز ایران f-14تامکت گربه ی افسانه ای و تاریخچه ی آن از دلایل انتخاب آن تا ورود آن به ایران و نقش آن در  هشت سال دفاع مقدس در دو بخش تقدیم شما میگردد امید است مورد توجه شما عزیزان واقع شود

Click to Enlarge


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در چهارشنبه بیست و سوم فروردین 1391 و ساعت 19:6 |

سال ها قبل در ماهنامه صنايع هوايي، در هر دو سه شماره شاهد مطالبي با عنوان«ايران از نگاه رسانه هاي خارجي»بوديم. مقالات جالبي كه از كيفيت و نوع نگاه كارشناسان نظامي خارج مرزها، به خصوص متخصصان غربي به صنعت هوايي ايران به طور اعم و نيروي هوايي كشورمان به طور اخص حكايت داشت.

آنچه در مطالعه اين مطالب بايد در نظر داشت اين است كه در عين دسترسي اين كارشناسان به انواع و اقسام منابع موثق و معتبر، نبايد كلام آنها را وحي منزل دانست زيرا آنها نيز به علت تكميل نبودن اطلاعاتشان از كشورهاي هدف، مكرر، اشتباهات فاحش و خنده داري مرتكب مي شوند

Mikoyan-Gurevich MiG-29A (9-12A) aircraft picture


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در چهارشنبه بیست و سوم فروردین 1391 و ساعت 18:51 |
Dassault Mirage F1BQ-1 aircraft picture

میراژ اف 1 ها همچنان در خدمت ایرانیان

مسلمن با ارزش ترین هواپیماهای وارده شده به ایران در سال 1369 خورشیدی از میان ثروت باد اورده از جنگنده های نیروی هوایی عراق در طول عملیات "طوفان صحرا"25 فروند جنگنده های میراژ اف-1 بودند جنگنده هایی که یکی از مباهات و افتخارات بازوی هوایی صدام حسین بودند.

در بعد از ظهر روز یازدهم دی ماه سال 1369 , 25 جنگنده میراژ اف-1 عراقی در شش نمونه مختلف از میهنشان فرار کردند و به جانب ایران پناه اوردند. یک هفته قبل ازاین ماجرا پرسنل و فرماندهان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران از رسیدن هواپیماهای فراری ایولوشن 76 ام دی (13 فروند در مجموع) نیروی هوایی عراق به همراه یک فروند هواپمای اخطار زودهنگام هوابرد از نوع ایولوشن 76 به نام بغداد-1 (عدنان-1) و تنی چند از هواپماهای فالکون 20 و 50 ان به ایران شوکه شده بودند. ناوگان بزرگی که در غربی ترین پایگاه هوایی ایران ( TFB-3)شهید نوژه (شاهرخی) خاک ایران را لمس کردند.در حین عزیمت از عراق به ایران خلبانان عراقی میراژ دچار اشتباه شدند, تعدادی از انها که پایگاه همدان را یافتند موفق به فرود امن و سالم در ان شدند در حالیکه دیگرانی که راهشان را گم کردند به سبب کمبود سوخت مجبور به فرود بر روی باند اضطراری خاکی پایگاه نوژه و یا در فرودگاه های غیر نظامی شهرهمدان شدند. در روز بعد با کمک تکنسین های جنگنده های فانتوم II اسکادران شکاری تاکتیکی 31 ام , تعدادی از خلبان ها به فرودگاه های میزبان میراژ (بغیر از پایگاه نوژه) فرستاده شدند تا جنگنده های میراژشان را به TFB-3 بازگرداندند.زمانی که هر 25 فروند میراژ اف-1 در TFB-3 مستقر شدند 16 تای انها در بخش شمالی پایگاه در 8 شیلتر مقاوم شده نگه داری هواپیما پارک شدند و 9 تای دیگر انها بر روی خط تاکسی پایکاه در زیر توری های استتار پنهان گشتند.در ادامه همین روز (12 دیماه) همچنین 23 فروند جنگنده سوخو-24 ام کا , 25 فروند سوخو-22 از نمونه های مختلف و 7 فروند سوخو-25 K دیگر نیز در پایگاه سوم شکاری تاکیکی همدان بر زمین نشستند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در چهارشنبه بیست و سوم فروردین 1391 و ساعت 18:21 |
امروز F-5 Freedom Fighter ستون فقرات اهداف پیشرفته ی آموزشی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران است . با این وجود سابقه ی درخشان Freedom Fighter در خدمت ایران به زمان شاه برمیگردد
در کنار این موضوع این جت ریز جثه نقش خود را در عملیاتهای جنگی به خوبی نقش خود در تربیت نسل های متوالی خلبان های ایرانی ایفا کرده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در سه شنبه بیست و دوم فروردین 1391 و ساعت 16:46 |

جزو اولین نسل هواپیماهای آموزشی توربوپراپ است و برای آموزش مراحل مختلق از مقدماتی گرفته تا پیشرفته قابل استفاده است.
در سوم سپتامبر سال 1953 شرکت پیلاتوس نمونهء توربوپراپی از هواپیمای پیستونی P-3 به پرواز درآورد.
پیش نمونهء هواپیمای جدید تا سالها کنار گذاشته شده بود تا آن که در سالهای نخست دههء 1960 مجددا فعالیت و آزمایشها بر روی آن آغاز شد.
این بار بر روی این هواپیما موتور PT-6A ساخت پرات اند ویتنی که یک موتور توربوپراپ و جدید در آن زمان بود نصب شد و اصلاحاتی نیز برای ایجاد قابلیت پرواز وارون و نمایشی در آن ایجاد شد.
این تغییرات جدید اقدامی جسورانه بود چون گواهینامهءصلاحیت این موتور به تازگی در سال 1963 صادر شده بود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در سه شنبه بیست و دوم فروردین 1391 و ساعت 16:10 |
براي اينكه هزينه تقويت و مدرن سازي نيروي هوایی ايران را تخمين زده و محاسبه كنيم ابتدا بايد به توان هوایی ديگر كشورها توجه كرد. كشورهاي ديگر از نظر توان تهدید کردن ایران به دو دسته بايد تقسيم شوند و عبارتند از ( البته کشورهای بحرین و ارمنستان و افغانستان و عراق در محاسبات زیر در نظر گرفته نشده اند) :

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در سه شنبه سوم فروردین 1389 و ساعت 9:51 |
 

رویارویی های اخیر ایران و غرب

ایا امریکا و متحدانش هیچ گاه وارد مواجهه نظامی با ایران خواهند شد؟ این سوالی است که در ذهن بسیاری افراد شکل گرفته است. کاری به درستی یا نادرستی این امکان نداریم، ولی ظاهراً شواهد گواه بر این مدعاست که توانایی های نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران - IRIAF بسیار بیشتر از آن است که کارشناسان نظامی غربی پیش بینی کرده اند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در چهارشنبه دوازدهم اسفند 1388 و ساعت 16:28 |
جنگنده پنهانکار و مافوق صوت شفق که طراحی آن از چندین سال پیش شروع شد و در سال 2004 نیز تکمیل نمونه اولیه آن گزارش شده که چندین آزمایش موفقیت امیز را پشت سر گذازده که آزمایشات به صورت کاملا سری در یک پایگاه دور افتاده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی انجام گرفته است

بمب افکن ایرانی شفق اقتدار ملی


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در چهارشنبه دوازدهم اسفند 1388 و ساعت 16:11 |
خوب قبل از هرچيز بايد گفت شاه بدنبال اهداف بلند پروازانه ي خود براي تبديل شدن به يك قدرت منطقه اي اقدام به خريدهاي گسترده ي جنگ افزاري نمود كه ليست سفارشات و دريافت ها به شكل زير است(البته توجه كنيد در زير سفارشاتي كه بعد از 1353 انجام شده را شامل مي گردد(هدفي كه شاه بارها به آن اشاره ي نمود رسيدن ضرف 10 سال به قدرت برابر انگليس بود)


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در شنبه هشتم اسفند 1388 و ساعت 17:5 |
Mikoyan-Gurevich MiG-29 aircraft picture

هواپیماهای جنگنده از ستون و پایه های هر نیروی هوایی هستند و نقش بسزایی در پیروزی و یا شکست در یک نبرد را دارند . هواپیمای رهگیر و شکاری میگ۲۹ از بهترین هواپیماهای حال حاضر جهان است که در کشورهای مختلفی از جمله ایران در حال خدمت است . 

Mikoyan-Gurevich MiG-29K (9-41) aircraft picture


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در چهارشنبه پنجم اسفند 1388 و ساعت 19:56 |
آذَرَخش نام دومین هواپیمای جنگنده ساخت ایران، پس از جنگنده صاعقه‌است. این جنگنده که در ایران و به روش مهندسی معکوس بر روی جنگنده بمب افکن اف-۵ ساخته و در تاریخ ۱۵/۵/۱۳۸۶ در شاهین شهر اصفهان آزمایش شده‌است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در چهارشنبه پنجم اسفند 1388 و ساعت 19:52 |
در شماره 277 مجله صنایع نظامی اسراییل به تاریخ 1 دسامبر 2005 خلاصه ای از گزارش دوسالانه واحد اطلاعات ارتش اسراییل درباره ایران منتشر شده است .
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد ضرغامی در چهارشنبه پنجم اسفند 1388 و ساعت 19:41 |


Powered By
BLOGFA.COM


عصر ظهور

Free PageRank Checker

جاوا اسكریپت

جاوا اسكریپت

جاوا اسكریپت

جاوا اسكریپت

جاوا اسكریپت

جاوا اسكریپت